لوکوربوزیه: معماری بازی احجام زیر نور است.
از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند.
رشد و تعالی کانون ، مستلزم تدبیر ، تفکر و مشارکت اعضا می باشد.
معماری آفرینش فضا ،متناسب با انسان و نیازهای اوست
معماری پایه و اساس حفظ محیط زیست است.
معماری رد زمان است بر فضا
سراسر ایران کانون اتفاقات بزرگ است ...
با هم بودن " آغاز" ، با هم ماندن " پیشرفت" و با هم کار کردن "موفقیت" است.
نوآوری ، سرعت و استفاده از فرصت هاست.
تخصص گرایی در تصمیم گیری بر مبنای خرد جمعی رویکردی عاقلانه و پذیرفتنی است.

معماران تمدن؛ سنان - علی اکبر اصفهانی

معمار سنان و استاد علی اکبر اصفهانی در مقامی و جایگاهی در تاریخ معماری ترکیه و ایران قرار دارند که اگر بخواهیم یکی را به عنوان نماینده انتخاب کنیم هر دو تمام ویژگی های لازم را دارند. عجیب تر اینکه بیشترین آثاری که از این دو مانده است معماری مسجد است به نحوی که شاخص ترین نمونه مساجد در هر دو کشور کار این معماران است.

سید محمد بهشتی هم دوره بودن معمار سنان و استاد علی اکبر اصفهانی و اشتراکی که هر دو در ساخت مساجد شاخص ایران و ترکیه دارند را از عجایب روزگار خواند.

رییس کمیته ملی موزه های ایران (ایکوم) این مطلب را درنشست "معماران تمدن؛معمار سنان- معمار علی اکبر اصفهانی " که به همت پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری ، ایکوم ایران و موسسه یونس امره ترکیه امروز در محل پژوهشگاه برگزار شد مطرح کرد. او این نشست را فرصتی دانست که آثار شاخص ترین معماران ایران و ترکیه در آن مرور می شود.

به گفته بهشتی معمار سنان و استاد علی اکبر اصفهانی در مقامی و جایگاهی در تاریخ معماری ترکیه و ایران قرار دارند که اگر بخواهیم یکی را به عنوان نماینده انتخاب کنیم هر دو تمام ویژگی های لازم را دارند.

بهشتی هم عصر بودن این دو معمار بزرگ را از عجایب خواند و تصریح کرد که عجیب تر اینکه بیشترین آثاری که از این دو مانده است معماری مسجد است به نحوی که شاخص ترین نمونه مساجد در هر دو کشور کار این معماران است .
او با اشاره به وجود کدورت های سیاسی در زمان حیات این دو معمار میان ایران و ترکیه و رقابت همراه با سوء تفاهم این دو کشور تصریح کرد که مسلما در عرصه فرهنگ شاهد چنین وضعیتی نیستیم و در این عرصه نشانه های فراوانی از گفتگوهای صمیمانه داریم.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: قصد نداریم که میان این دو معمار دیالوگی را برقرار گنیم بلکه می خواهیم شنونده دیالوگی باشیم که بین این دو وجود داشته است و اگر توانایی شنیدن این گفتگو را پیدا کنیم طبعا بیشتر از همه بهره مند می شویم .

او با ابراز خوشحالی از فتح باب این دیالوگ فرهنگی اظهار امیدواری کرد افرادی که در مورد این دو معمار برجسته بحث و تبادل نظر می کنند این توفیق را بیابند که زمینه را برای شنیدن دیگران نیز فراهم کنند.


اشتراکات فرهنگی ایران و ترکیه

رضا هاکان تکین سفیر جمهوری ترکیه در ایران دیگر سخنران این نشست روابط ایران و ترکیه را عمیق خواند و آن را در اصل رابطه بین دو ملت اعلام کرد .
وی با اشاره به فراز و نشیب های ارتباط میان ایران و ترکیه تصریح کرد که با نگاهی به تاریخ می توانیم به وضوح اشتراکات فرهنگی این دو ملت را ببینیم .
هاکان تکین ،معمار سنان را یک نابغه معماری دانست که نه تنها یک ارزش برای جهان اسلام تلقی می شود بلکه برای جهان نیز یک ارزش فرهنگی بزرگ بشمار می آید .
به گفته او ، سنان معماری است که با وجود گذشت 500سال همچنان تحقیق بر روی آثار وی ادامه دارد زیرا که هنوز این پرسش در ذهن همگان وجود دارد که با وجود امکانات آن دوره چطور سنان توانسته است این آثار را از خود بر جای گذارد.
سفیر ترکیه در ایران اظهار امیدواری کرد برگزاری این سلسله نشست ها به شناخت مردم ترکیه از استاد علی اکبر اصفهانی و ایرانی ها از معمار سنان بینجامد.


 کنجکاوی ترک ها درباره معماری ایران


شامیل اوچال رییس موسسه یونس امره ترکیه در تهران دیگر سخنران این نشست تصریح کرد که ماندگاری آثار معماری گذشتگان بر پایه یک دلیل فلسفی استوار است ،وجود این فلسفه در هنر به صورت عام و درمعماری به عنوان یکی از نشانه های هنر وجود دارد.
او با اشاره به اینکه  ما ایران را به 2شاخصه شعر و معماری می شناسیم افزود:یکی از دلایلی که جهانگردان ترکیه ای از ایران بازدید می کنند کنجکاوی در مورد معماری این کشور است.
وی با مهم خواندن این قبیل نشست ها برای شناساندن معماری دو کشور به یکدیگر خاطر نشان ساخت که دلیل برگزاری این نشست حضور اساتید معماری ایران و ترکیه و برقراری ارتباط نزدیک میان این دو است.
اوچال با اشاره به برگزاری دومین نشست از این سلسله نشست ها در ترکیه تصریح کرد که در این نشست به معرفی آثار استاد علی اکبر اصفهانی از سوی معماران ایرانی خواهیم پرداخت.
رییس موسسه یونس امره ترکیه با بیان اینکه این موسسه فرهنگی در سال 2009 افتتاح و در سال 2012 در ایران فعال شد افزود: این موسسه هم اکنون در 43شهر دنیا فعالیت فرهنگی انجام می دهد.

وی هدف از تأسیس این موسسه را معرفی فرهنگ ترکیه در سایر کشور هااعلام کرد و افزود: که در این مرکز فرهنگی علاوه بر انجام فعالیت های هنری-فرهنکی دوره های آموزش زبان ترکی نیز برگزار می شود .

دیگر سخنران این نشست پرفسور سبحی ساعتچی استاد دانشگاه سلطان محمد فاتح استانبول بود که با اشاره به آثار معماری سنان گفت :ایرانیان خود را از طریق استاد علی اکبر اصفهانی و مردم ترکیه خود را از طریق معمار سنان به جهان معرفی می کنند.

به گفته وی همزمان با اوج گیری قدرت امپراطوری عثمانی در قرن 16 و تبدیل استانبول به شهری جهانی معمار سنان توانست با بکار گیری شیوه های منحصر به فرد در ساخت گنبد ها گام های بزرگی در معماری مساجد بردارد.
مهدی گلچین عارفی نویسنده و مترجم نیز در این نشست سنان را رویای معماران دانست و تصریح کرد که در مورد سنان با یک معمار تردست روبرو هستیم با تنوعی از آثار که در بین معماران جهان بی نظیر است.

وی با اشاره به تنوع مقیاس در آثار این هنرمند افزود:آثار کوچک و بزرگ سنان تمامی در نوع خود بی نظیرند و حتی کوچکترین آثار او نیز با توجه به عظمت امپراطوری عثمانی بسیار بزرگ به نظر می رسند.

او خاطر نشان ساخت که با توجه به شیب دار بودن زمین استانبول معمار سنان بناها را طوری طراحی کرده که گویی از زمین روییده اند نه اینکه ساخته شده باشند.

در ادامه پرفسور سلجوق ملایم استاد دانشگاه مرمر استانبول با اشاره به شرایطی که استاد سنان را که در یک روستای کوچک به دنیا آمده به بزرگترین معمار جهان تبدیل کرده است گفت: آگاهی از جنبه های اخلاقی این استاد معماری در کنار آثار وی مهم به نظر می رسد.
او آرامگاه معمار سنان در مسجد سلیمانیه را خلاصه ای از کل معماری عثمانی دانست که تنها اثری است که با امضای وی به یادگار مانده است.
نگار صبوحی معمار و استاد دانشگاه هنر ایران نیز دیگر سخنران این نشست بود که به مقایسه ویترویوس معمار رومی و سنان پرداخت و گفت :یکی از مهمترین شباهت های این دو این است که کار معماری را از مبدأ آغاز کرده و به خیالات رسیده اند.
او افزود: ویترویوس با آثاری که نوشته سعی داشته معماری را به سخن آورد و در واقع سنان تحقق خیالات وی بوده است. به گفته این استاد دانشگاه ویترویوس و سنان هر دو پیروی مکتب فیثاغورت بوده و هندسه و عدد را بنیان عالم می دانسته اند.
سید احمد محیط طباطبایی قائم مقام ایکوم  دیگر سخنران این نشست با اشاره به برگزاری نشست بررسی آثار علی اکبر اصفهانی هفته آینده در ترکیه تصریح کرد که آرزوی تمامی معماران این است که بتوانند اثری برجسته از خود برای آیندگان برجای گذارند.
او افزود: استاد علی اکبر اصفهانی با طراحی و ساخت میدان نقش جهان اصفهان توانست به این آرزو جامعه عمل بپوشاند و نمونه ای از اصفهان زمان خودش را برای آیندگان باقی گذارد . 

دیدگاه‌ها و نظرات