لوکوربوزیه: معماری بازی احجام زیر نور است.
از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند.
رشد و تعالی کانون ، مستلزم تدبیر ، تفکر و مشارکت اعضا می باشد.
معماری آفرینش فضا ،متناسب با انسان و نیازهای اوست
معماری پایه و اساس حفظ محیط زیست است.
معماری رد زمان است بر فضا
سراسر ایران کانون اتفاقات بزرگ است ...
با هم بودن " آغاز" ، با هم ماندن " پیشرفت" و با هم کار کردن "موفقیت" است.
نوآوری ، سرعت و استفاده از فرصت هاست.
تخصص گرایی در تصمیم گیری بر مبنای خرد جمعی رویکردی عاقلانه و پذیرفتنی است.

از سوی انجمن سنگ ایران به برترین آثار معماری تعلق می گیرد

جایزه سنگ و طرح

در دنیای امروزی بحث محیط ­زیست بسیار جدّی است و همه می­ دانیم سنگ در شرایط فعلی دارای محدودیت­ ها و نواقص زیادی مانند انتقال انرژی، وزن و مسائل مهندسی است. و این محدودیت­ ها قطعاً راه­ حل ­های معمارانه دارد که نیازمند ارتباط تنگاتنگ جامعه­ معماری و فعالان صنعت سنگ است.

حسین جعفریان دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران با اشاره به این که اوّلین متریال مورد استفاده­ بشر سنگ بوده و پیش­بینی می­شود آخرین متریال مورد استفاده نیز سنگ باشد، گفت: برآوردها نشان می­ دهند که اگر با همین سرعت فعلی از چوب به عنوان مصالح و کاغذ استفاده کنیم نهایتاً تا چهل سال دیگر تمام جنگل­ های دنیا نابود می­ شوند و ذخایر نفت نیز به عنوان یک منبع فسیلی تقریباً یکصد سال دیگر به پایان می­ رسد.

جعفریان افزود: طبق تحقیقات انجمن معماران آمریکا، هفت­ درصد پوسته زمین را سنگ ساختمانی قابل برداشت تشکیل می­دهد که اگر با همین سرعت کنونی از آن استفاده شود، هشت میلیون و پانصد هزار سال دیگر سنگ ساختمانی خواهیم داشت.

دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران گفت: در دنیای امروزی بحث محیط ­زیست بسیار جدّی است و همه می­ دانیم سنگ در شرایط فعلی دارای محدودیت­ ها و نواقص زیادی مانند انتقال انرژی (سرمایش و گرمایش)، وزن و مسائل مهندسی است. و این محدودیت­ ها قطعاً راه­ حل ­های معمارانه دارد که نیازمند ارتباط تنگاتنگ جامعه­ معماری و فعالان صنعت سنگ است.

جعفریان افزود: ما معتقدیم سنگ باید به ­جا، به اندازه­ زیبا و با توجّه به کاربری­ اش استفاده شود و فکر می ­کنم صرفاً معماران صلاحیت اظهارنظر در این زمینه را دارند.

وی با اشاره به این که خروجی دانشگاه­ ها و مؤسسات آموزشی و پژوهشی دنیا به سوی ثروت­ آفرینی و حلّ معضلات جامعه رفته است، گفت: متأسفانه برای ارتباط بین جامعه­ معماری و فعالان صنعت سنگ با موانعی روبرو هستیم. مثلاً دوستان در صنعت سنگ معتقدند جامعه معماری اهل تئوری هستند و با اجرا آشنا نیستند. از سوی دیگر در جامعه­ معماری با معمارانی که با صنعت در ارتباط هستند، برچسب بازاری بودن و غیرحرفه ­ای بودن را می­زنند.

دبیر کمیسیون آموزش انجمن سنگ ایران گفت: درحال­ حاضر در دانشکده­ های فنّی و مهندسی در مقاطع مختلف تحصیلی، پایان­ نامه ­ها و تحقیقات زیادی انجام شده و به صورت مکتوب وجود دارد که متأسفانه صرفاً در کتابخانه­ های دانشکده­ ها نگهداری می­ شوند و با کمال تأسف، نه خود پژوهشگر و نه جامعه­ از حرفه ­ای آن هیچ استفاده­ ای نمی ­کنند و در برخی موارد حتّی از آن اطّلاع ندارند. این در حالی است که در دنیا معمولاً تحقیقات دانشگاهی باید معضلی از جامعه را حل کنند.

حسین جعفریان گفت: همان­طور که فرش، موسیقی، پسته و خاویار ایران در دنیا مشهور است و از مردم عادی تا بازرگانان همگی این محصولات را می­ شناسند، سنگ و صنعت سنگ ایران در دنیا شناخته شده است به طوری که حتّی چین که بیشترین صادرات را به کشورهای دنیا دارد، از ایران سنگ وارد می­ کند.

دبیر کمیسیون آموزش سنگ ایران با گرامیداشت یاد و خاطره ­ی استاد هوشنگ سیحون که آرامگاه نادر را در مشهد با فلسفه ­زیبایی طرّاحی کرده و استاد ابوالحسن صدیقی که اروپاییان ایشان را به نام میکل­ آنژ شرق می­ شناسند و طراح مجسمه­ فردوسی در تهران هستند، گفت: در انجمن سنگ ایران با همکاری انجمن علمی معماری و شهرسازی ایران از سال گذشته جایزه­ ی سالانه­ سنگ و طرح پایه­ ریزی شده است. این جایزه به معماری که از سنگ بهترین استفاده را کرده است، تعلق می­ گیرد.

حسن جعفریان افزود: در سال ۱۳۹۵ این جایزه به دلیل طراحی پروژه­ ی فرمانیه شرکت مهندسین مشاور زندیگان به آقای مهندس محمدرضا نیکبخت تعلق گرفته است.

گفتنی است سمینار متریال: رفتار و فرم با حضور جمع زیادی از اهالی حرفه معماری، فعالان صنعت سنگ و دانشجویان رشته­ های مرتبط با همت کانون معماران معاصر، انجمن سنگ ایران و مؤسسه روشان روز در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

دیدگاه‌ها و نظرات