لوکوربوزیه: معماری بازی احجام زیر نور است.
از قاشق غذاخوری تا شهر دامنه کار معمار را تعریف می‌کند.
رشد و تعالی کانون ، مستلزم تدبیر ، تفکر و مشارکت اعضا می باشد.
معماری آفرینش فضا ،متناسب با انسان و نیازهای اوست
معماری پایه و اساس حفظ محیط زیست است.
معماری رد زمان است بر فضا
سراسر ایران کانون اتفاقات بزرگ است ...
با هم بودن " آغاز" ، با هم ماندن " پیشرفت" و با هم کار کردن "موفقیت" است.
نوآوری ، سرعت و استفاده از فرصت هاست.
تخصص گرایی در تصمیم گیری بر مبنای خرد جمعی رویکردی عاقلانه و پذیرفتنی است.

فکر کردن به متریال، فکر کردن با متریال

یکی از تبحرهای معماران و یکی از ویژگی­ های معماری، استفاده از مصالح به عنوان یک کل و ایجاد کیفیت فضایی توسط خصوصیات متریال­ ها است. ارتباط نزدیک بین صنعت و معماری، امکانات و فرصت­ های جدیدی را ایجاد می­ کند که می­ تواند خیلی مهیّج باشد.

سمینار «متریال: رفتار و فرم» به همت کانون معماران معاصر، مؤسسه فرهنگی روشان روز و انجمن سنگ ایران به عنوان رویداد جانبی نمایشگاه سنگ ­های تزئینی در نمایشگاه بین ­المللی تهران برگزار شد.

در این همایش سام تهرانچی، معمار و طرّاح پروژه­ های باغ کتاب تهران؛ با اشاره به نقش کیفیت مصالح در فضاهای معماری گفت: کیفیت فضا و کیفیت مصالح، تفکیک ­پذیر نیستند.

تهرانچی افزود: بسیار مهم است که بدانیم هر مصالحی چه قابلیت­ ها، امکانات و توانمندی­ هایی دارند و نباید به خاطر سهولت در استفاده از یک متریال، قابلیت ­ها، امکانات و توانمندی­ های سایر مصالح نادیده گرفته شود.

طراح پروژه­ ی باغ کتاب تهران گفت: یکی از تبحرهای معماران و یکی از ویژگی­ های معماری، استفاده از مصالح به عنوان یک کل و ایجاد کیفیت فضایی توسط خصوصیات متریال­ ها است.

در ادامه سمینار مهراد مه­ نیا، معمار و مدرس دوره­ های ساخت دیجیتال؛ با اشاره به ساخت اولین ابزارها از سنگ، گفت: سنگ یکی از اوّلین عناصری است که در تمدّن بشری تأثیر داشته است.

وی از علم استیوتومی نام برد و گفت: این علم، به بررسی این مسئله می ­پردازد که پوسته­ سنگی چطور به اجزای کوچک­تر تقسیم شود که هم قابل ساخت باشد و هم این اجزای کوچک­تر بتوانند نیرو را به نحو درستی منتقل کنند.

مه­ نیا افزود: در گذشته معمارانی مانند گائودی- معمار فقید اسپانیایی- برای استخراج فرم بهینه از متریال سنگ، مدل­ های فیزیکی تولید می­ کردند، اما در دوره­ ی معاصر، مراحل طراحی، تحلیل و ساخت به سادگی توسط کامپیوتر انجام می ­گیرد.

مه نیا در ادامه گفت: امروزه به دلیل دقت و قابلیت ­های بیشتر ابزارها که توسط نرم ­افزار و کامپیوتر کنترل می ­شوند، تحلیل­ های سازه ­ای پیچیده تر و در نتیجه تولید فرم ­های پیچیده­ تر ممکن شده و معماری و تحلیل سازه همزمان با هم اتفاق می ­افتند که منجر به بهینه ­سازی فرم معماری می ­شود.

محمّدرضا نیکبخت، معمار و مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور زندیگان؛ ضمن مروری بر تکنیک ­ها و بافت­ های مختلف سنگ­ های موجود و رایج در بازار، گفت: سنگ فقط ترکیب یک سری مواد معدنی نیست. مصالح فارغ از مادیتشان قابلیت ­هایی در خود دارند. مصالح، بار حافظه دارند، بدین معنی که برای افراد معنی خاصی دارند و چیزهایی را تداعی می ­کنند.

هومن طالبی، مدیر آکادمیک مدرسه­ معماری Caai؛ در این سمینار گفت: ارتباط نزدیک بین صنعت و معماری، امکانات و فرصت­ های جدیدی را ایجاد می­ کند که می­ تواند خیلی مهیّج باشد.

طالبی گفت: ارتباط معماری و تفکّر معماری با متریال از دو جنبه جالب است: فکر کردن به متریال و فکر کردن با متریال.

طالبی با بیان این که وجه دوم که فکر کردن با متریال است مهم­تر و جالب­ تر است، گفت: در وجه اول امکان تغییر متریال بدون تغییر پروژه و کانسپت اصلی وجود دارد. در این وجه، متریال لایه ­ای است که به پروژه اضافه می­ شود و کیفیت­ هایی را به پروژه اضافه می­ کند. درواقع در این وجه، متریال یک ارزش افزوده به معماری اضافه می ­کند.

مدیر علمی مدرسه­ معماری Caai در ادامه گفت: من می­خواهم درباره­ نوع دیگری از نگاه به متریال صحبت کنم، آن هم فکر کردن به معماری به واسطه­ متریال است. در این حالت دریچه­ های متفاوت و جدیدی به روی معماران و حتّی فعالان صنعت گشوده می­ شود. در این وجه معماران با کشف امکانات و ویژگی­ ها و توانمندی­ های متریال، بدون هیچ پیش­فرض معمارانه ­ای، متریال را نقطه­ شروع معماری در نظر می­ گیرند و ایده و کانسپت اصلی پروژه بر اساس نوع متریال و ویژگی ­های مربوط به آن شکل می ­گیرد.

گفتنی است در این سمینار علیرضا تغابنی، معمار برجسته ی ایرانی و طراح پروژه­ خانه شریفی­ ها؛ منوچهر سید مرتضوی، معمار ایرانی مقیم آلمان و طراح چند پروژه ی معماری بین المللی نیز با معرفی نقش متریال در پروژه های معماری به سخنرانی پرداختند.

دیدگاه‌ها و نظرات